måndag 31 december 2007

Tankar om att prova


Jag tillhör människorna som fullkomligen hatar att prova kläder. Jag drabbas av något vilt i blicken, sliter till mig lite kläder från ställningarna och tycker att allt ser lika hopplöst ut i provrummet. Tänk att det finns människor som faktiskt njuter av att shoppa och prova kläder. Det gör mig avundsjuk, för det är ju de som oftast hittar de där riktiga fynden; kläderna som både är snygga, praktiska och billiga.

Det är rätt festligt att se att beteendet inte bara gäller oss själva, utan även när vi ska prova ut grejer till våra hundar. En del hussar och mattar kommer in med ett stressat, ja nästan plågat, uttryck. De måste ha tag på tikskyddet, selen eller ett regntäcke eller något annat. Men hu vad de tycker det är jobbigt att prova. När det hittar något som passar slår de till direkt och man ser hur axlarna faller ner och de andas ut.

Andra kommer in och är hur lugna som helst, provar sig gladeligen igenom stora delar av sortimentet och både hund och matte/husse behåller glada miner och tycker det är trevligt att få prova olika grejer.

Undrar om det är något genetiskt – att man liksom föds med den där ”tycka-om-att-prova-genen” eller om det är något annat. Om det är genetiskt ska jag nog genmanipulera mig. Jag vill också kunna vara sådär lugn och glad när jag ska prova kläder.

Sötast idag var briarden som hade ”luggen” uppsatt med en lila hårsnodd. De provade halsband och fastnade för ett lila Björkishalsband. Ursnyggt, praktiskt och bra! http://www.bjorkis.com/

1 kommentar:

Anonym sa...

Var det jag kanske? Känner i alla fall igen mig i att jag är söt, hade lila tofs och fick ett halsband i samma färg som min hårsnodd.